‘Iets nieuws’; hoe pak je dat aan?

De wereld verandert continu om ons heen. Klanten stellen andere vragen dan voorheen, verlangen soms meer of iets anders. Leveranciers ontwikkelen voortdurend nieuwe technieken, materialen en mogelijkheden. Uw organisatie daar volop laten inspelen en van mee profiteren; daar hebben veel managers moeite mee. Hoe pak je dat aan?

De dagelijkse praktijk vraagt veelal alle aandacht op. Tijd en capaciteit om structureel aan vernieuwing te werken ontbreekt. De goede wil is er, het besef dat stilstaan geen optie is ook, maar dit omzetten in daden; dat vraagt soms om extra hulp.

Succesvol een vernieuwing doorvoeren vraagt om een gedegen aanpak. Op welke plaats in de organisatie moet wat worden veranderd, aangepast of toegevoegd worden? In welke processen geeft deze vernieuwing aanleiding om nog eens kritisch naar het proces zelf te kijken? Welke medewerkers krijgen met deze vernieuwing te maken; hoe zorgen we voor draagkracht en vertrouwen in dit nieuwe onderdeel van de organisatie?

Vernieuwingen zijn er in vele varianten. De afgelopen 20 jaar ben ik betrokken geweest bij productoptimalisatie, heb ik nieuwe producten helpen ontwikkelen, nieuwe diensten bedacht en ontwikkeld, nieuwe manieren van in- en verkoop binnen bedrijven helpen realiseren zoals het opzetten van een call center, websites en webshops.
Naast bovenstaande voorbeelden zijn er diverse ICT gerelateerde voorbeelden. Track en trace op materieel, ERP implementaties, koppelingen tussen CAD en ERP systemen, enzovoorts.

3D printen in de bouw. Nu toekomst, binnenkort realiteit?
3D printen in de bouw. Nu toekomst, binnenkort realiteit?

Op dit moment heeft 3D printen mijn volle aandacht; niet zozeer de techniek zelf als wel de ontwikkeling van nieuwe materialen, mogelijkheden en logistieke aspecten.

Veranderingen en vernieuwingen zijn er in veel soorten en maten. De samenhang tussen het te behalen doel, de technieken, de processen en de mensen zien te behouden en stimuleren; daar ligt de basis van mijn aanpak.

‘De markt is de afgelopen 5 jaar compleet veranderd en wij stonden stil. Mochten we voorheen grote series aan een paar klanten leveren, zo leveren we nu enkel stuks aan enorm veel klanten. Het ging niet vanzelf, er is veel gebeurd, maar dankzij deze verandering hebben we nog bestaansrecht.’

Hans de Waay
06-22668148 of hans@dewaay.nl