Steve Jobs en Bill Gates hebben het ons mogelijk gemaakt dat ik nu een stukje op deze website tik dat velen en dus ook jij, nu lezen.
Was er ooit behoefte aan een PC in elk huishouden? Vroeg iemand 15 jaar geleden aan een ICT bedrijf of zijn software ook ‘in the cloud’ kon draaien? Nee: het waren de bedrijven die de techniek ontwikkelden die een visie hadden. En vanuit deze visie is men producten en diensten gaan ontwikkelen, waar wij allen nu gebruik van maken. We vroegen er niet om, maar kunnen nu geen dag meer zonder.
Visie en een heldere marketing
De combinatie van een visie en een heldere marketing aanpak hebben voor deze bedrijven hun vruchten afgeworpen. Wat bijzonder is: de ontwikkelingen zijn nooit stil gezet. Telkens weer weten deze bedrijven ons te verbazen over nieuwe mogelijkheden.
Wat kenmerkt deze aanpak:
- Men richt zich op de massa
- Prijs speelt in eerste en tweede instantie geen rol van betekenis
- In een verzadigde markt wordt er een compleet nieuwe lijn uitgerold
- De marketing is uniek te noemen
Ik vraag mij oprecht af: waarom kan dit niet in de bouw? Immers, wij allen wonen in een huis en werken in een gebouw. Omdat er weinig Unique Selling Points zijn, gaan wij als consument vanzelf op de paar aspecten letten waar de verschillen zijn: prijs en kwaliteit.
Rol van de architect
In onze huidige markt zien we een uitgeklede rol van de architect. Een mooie uitzondering is Rem Koolhaas. Zijn ontwerpen halen het 8 uur journaal. Aan niets is af te lezen dat er bezuinigd is in het ontwerp. Het gebouw markeert zijn omgeving: huurders staan in de rij om in dit soort panden actief te mogen zijn. Actief zijn in een gebouw als dit, geeft deze bedrijven en mensen status.
Wat houdt een jonge groep architecten tegen om zich te onderscheiden van de meute? Waarom zou de volgende Steve of Bill niet gewoon Klaas heten? En stel dat deze persoon inderdaad unieke gebouwen zou weten te ontwerpen, welke geniale marketeer zou hier dan geen uitdaging in zien om er een aansprekend merk van te maken? Prachtig toch: ‘Waar woon jij?’, ‘Ik woon in een echte Klaas-villa, rij in een Prius en werk ook in zo’n Klaas-unit.’, ‘Wow, jij hebt echt het hele plaatje compleet!’
Op zoek naar . . .
De vraag op de markt naar woningen is zelden zo hoog geweest en zal alleen maar blijven stijgen. Bouwers, banken, beleggers, woningbouwcorporaties wachten allemaal op elkaar. Als iedereen wacht: dan kun je je eenvoudig onderscheiden.
Zou het niet prachtig zijn om hier een TV programma over te maken. ‘Op zoek naar de nieuwe Rem Koolhaas’. Het Nederlands ontwerp, de echte Klaas-villa of Klaas-unit als nieuw exportproduct de wereld over.
Wil Klaas zich even melden? We hebben je nodig!